A hippik letben fontos szerepet jtszott a jga. A keleti filozfikbl megismertk a megvltozott tudatllapotban trtn rzkels j tjait. Ezt a tudatllapotot a hossz s fradsgos jga, meditci helyett gyorsabban is el lehetett rni, gy a kbtszer, elssorban a marihuna hasznlata is hozztartozott a hippi-lthez, br nem ktelez jelleggel. n inkbb a jgt ajnlom gyhogy itt van rla pr inf.
Jga
Jgi ltuszlsben
A jga (yoga), szanszkritl योग, a keleti blcselet egy formja, ami Indiban fejldtt ki a hinduizmus s a buddhizmus kulturlis kzegben.
A jga mvelje a jgi (szanszkritl a frfi jgikat joginnak, a ni jgikat pedig jogininek is nevezik).
A jga clja a testi s a szellemi erk felbresztse. Eszerint alapveten ktfle jgt klnbztetnk meg: testi s szellemi jgt.
A jgnak tbb vltozata ismert, amelyeket a klnbz szemlyisgtpusokhoz fejlesztettek ki. Indin kvl elszr a hatha jga vlt npszerv a 20. szzadi nyugati vilgban, ma mr azonban Eurpban is szinte minden ga elrhet jgakzpontok ltal.
A jga gyakorlatai s clja
A modern jga gyakran tartalmaz a hinduizmusbl szrmaz tradcionlis elemeket, mint pldul az erklcsi s etikai alapelveket, a test megerstsre s j llapotnak megrzsre szolgl pzokat (az gynevezett szankat vagy ms nven tartsokat), a spiritulis filozfit, a guru ltal trtn tmutatst, a mantrk (szent sztagok) ismtelgetst, a lgzs szablyozst s az elme meditcival trtn elcsendestst, Ezeket az elemeket ltalban adaptljk a nem hindu jgik szmra.
A jga minennapos gyakorlsa nmagban is hasznos. Javtja az egszsget, j kzrzetet teremt, mentlis megtisztulst hoz s az letminsg javulst eredmnyezi. A jga szakrtje megtapasztalhatja a szmdhit, az elmlylt meditcit, amely eksztatikus lmnnyel jr.
A jga cljait a klnbz tradcik rtelmben tbbflekppen magyarzzk. A teista hinduizmusban a jga az az eszkz, amellyel az ember kzelebb kerlhet istenhez s amely hozzsegtheti t az istennel val egyeslshez. A buddhizmus, amely nem tartja lnyegesnek a teremt istenben trtn hitet, a jgban ltja az utat a blcsessg, a knyrletessg s a megrts fel. A nyugati kultrk, amelyek nagyobb hangslyt fektetnek az individualizmusra, a jgt az nismeret fejlesztsre s a klnbz letszemlletek egyestsre hasznljk. A hindu jgban az nfelismerst s a megvilgosodst hasonlan rtelmezik, gy tartjk a jga gyakorlsa ltal feltrul az n isteni termszete.
A jga vs clja a megszabaduls (mksa) elrse, amely ltal a llek kikerl a szlets s a hall krforgsbl (szamszara). A jga ltal uralhat a test, az elme, tovbb az rzelmek s a vgyak. Fokozatosan vezet el a lt igazi termszetnek megismershez. A jgi akkor ri el a megvilgosodst, amikor tudata megsznik s megtapasztalja az egyesls rmt. Az egyesls a vdnta filozfia szerint trtnhet a egyni llekkel (tmannal) vagy a mindenhatval (Brahmannal), a teista hinduizmusban s a buddhizmus bizonyos formiban pedig valamely istennel vagy istennvel. A megvilgosods a korltozott ego pusztulshoz s az univerzum egysges termszetnek felismershez vezet.
Habr az tlagember tvol ll a megvilgosodstl, a jga kpes elvezetni a spiritulis tudatossghoz, illetve a knyrletessghez s a megrtshez. A jga ugyan ersen ktdik a hinduizmushoz, mveli mgsem tekintik vallsnak, s mikzben tartalmaz olyan gyakorlatokat, amelyek a vallsos emberek szmra hasznosak, alkalmazhat azok szmra is akik nem vallsosak.
Eredete
Az Indus-vlgyi civilizci romjai kzl 6-7 ezer ves, meditl jgikat brzol kpek kerltek el. Tbb kutat az si Rig-Vdban vli felfedezni a jga eredett, amit Kr.e. 1200 s 1500 kztt rtak. Az els rott emlk Patandzsli (Patanjali), a Kr.e. 4. szzadban lt indiai blcs sztribl maradt fenn, az sszes tbbi jgaknyv tulajdonkppen erre alapozdik. A jga elmletnek s cljainak rszletes kifejtse megtallhat az Upanisadokban, amely Kr.e. a 8. s 4. szzad kztt keletkezett. Ezt a mvet Vedanta-nak is nevezik, mivel a Vdk befejezsnek, avagy konklzijnak is tekintik. Az Upanisadokban az isteneket kiengesztel ldozat bemutatsok s ceremnik dominlnak az j felfogssal szemben, amely szerint egy, az erklcsi kultrn, a tudat kontrolllsn s edzsn keresztl bemutatott bels ldozat ltal az ember eggyvlhat a Legfelsbb Lnnyel (amelyre Brahmanknt vagy Mahatmanknt hivatkoznak).
A jga sz rtelmezse
A jga sz a szanszkrit judzs sztbl szrmazik, melynek jelentse: sszekt, egyest, igba fog. Az egyni llek (tma) s az univerzlis llek (paramtma) egyestsre utal, de vonatkoztathat a test, a tudat s a llek egyestsre trtn utalsknt is.
A jga vltozatossga
Hatha jga egy hindu templomban
A jga hossz trtnete folyamn szmos iskola jtt ltre, j irnyzatok alakultak ki s az irnyzatok egyeslsre is sor kerlt, de ltalnossgban minden vltozatra kijelenthet, hogy a megvilgosods fel vezet utat keresi.
A jga ngy f vltozata:
- Bhakti jga (az imdat s a rajongs jgja)
- Karma jga (az nzetlen munka jgja)
- Dzsnyna jga (a tuds s a jzan tlkpessg jgja)
- Rdzsa jga (nyolc gra osztott kpzsi rendszer, amely kihangslyozza a meditcit).
Gyakorlataik tmenetet kpeznek a valls s a tudomny kztt. Jellemzik nem felttlenl zrjk ki egymst (egy nzetlenl dolgoz szemly jrhatja a tuds s jzan tlkpessg tjt).
Lteznek egyb jgavltozatok is, gymint mantra jga, kundalini jga, Iyengar jga, krija jga, integrl jga, nitja jga, maha jga, purna jga, anahata jga, tantra jga, tibeti jga stb. A rdzsa jgt ("kirlyi jga") ashtanga jgnak ("nyolc g jga") is nevezik, amely nem sszetvesztend a Sri K. Pattabhi Jois ltal kifejlesztett ashtanga vinysza jgval, amely a nyugati orszgokban gyakran nmagban gyakorolt hatha jga egy vltozata.
A jga s a valls
A hindu-, buddhista-, szikh- s dzsain hagyomnyok szerint a jga spiritulis cljai elvlaszthatatlanok a vallstl, amelyet egyben a jga rsznek is tekintenek. Nmelyik jgi ugyan finoman megklnbzteti a vallst s a jgt, mivel az elbbi szorosabb kapcsolatban ll a kultrval, az rtkrenddel, a hittel s a szertartsokkal, mg az utbbi inkbb az nfelismersre (a vgs igazsg megtapasztalsra) fkuszl, lnyegben a kett kiegszti egymst. Sri Ramakrishna gy tartotta, hogy a valls a olyan, mint egy magot krlvev hj. Mindkettre szksg van, "de ha valami el akar jutni a maghoz, annak el kell tvoltania a gabona hjt".
A jga nmely vltozata gazdag ikonogrfival rendelkezik, mg ms vltozatok inkbb puritnok s egyszersgre trekednek. A jga hindu kveti bszkk vallsi hagyomnyaikra, mkzben a nem hindu jgik szerint a jga nyltabban gyakorolhat azok szmra, akik nem kvetik a hindu vallst.
Habr a jga gykerei Indiba nylnak vissza, tbb modern jgi is (mint pldul Swami Vivekananda vagyy Paramahansa Yogananda), nyugatra kltztt, mert gy lttk hogy ott is van remny a hagyomnyok megrzsre. A jga kritikusai a nyugati jgt ltalban azzal a vddal illetik, hogy felhgult, leromlott, elvesztette a spiritulis gykereit (a populris jga ugyanis fknt a fizikai gyakorlatokra koncentrl). Sok Indin kvl l jgi szerint a jgt clszer trtnelmi gykerei s modern adaptcii szerint egyarnt definilni.
Kzs vonsok
A jga legtbb vltozatnak rsze a koncentrci (dhrana) s a meditci (djna) gyakorlsa. Patandzsli szerint a dhrana "a tudat egyetlen pontra val rgztse". Az sszpontosts brmely rzkszervre vonatkozhat (pldul arra, hogyan ramlik t a leveg az orrlyukakon a lgzs sorn). A koncentrci fenntartsval a jgi eljuthat a meditci llapotig, ahol a legbels lnye feltrul. A meditls gyakran jr a bke, a boldogsg s az egysg rzetvel. A meditci trgya iskolnknt eltrhet. Trtnhet a csakrkra, a szv kzppontjra (anahata) a harmadik szemre (ajna), valamely istensgre, mint Krisna, vagy egy rzsre, mint pldul a bke. A nem dualista iskolknl (mint az Advaita Vedanta) a meditci trgya lehet egy alak s tulajdonsgok nlkli istensg (Nirguna Brahman). A buddhistk ehhez hasonlan az ressgen meditlnak.
Az iskolk tbbsgre jellemz a spiritulis tant (szanszkritl guru, tibetil lma) meglte, aki nmelyik iskolban fontosabb hittudsi, papi szerepet tlt be. A tantvny (szdhaka, sisja vagy csela) a kezdetektl fogva a guru tmutatsait kveti. A satgurukrt (a valdi mesterekrt avagy spiritulis mesterekrt) a tantvnyok rajonganak. A hagyomny szerint a mester tudst a tantvny rkli s adja tovbb. Ezt a vgtelen lncolatot guruparamparnak nevezik.
A j ga hagyomny rszben az elsajttott gyakorlatokban rszben pedig a jga technikit s filozfijt ismertet szvegekben rejlik, amelyeket szmos guru r, fordt s lt el magyarz szvegekkel. A guruk nha egy ashramot vagy szerzetesrendet alaptanak, amely idvel tantvnyokkal bvl, akik a gyakorlatok mellett elsajttjk a mantrkat, a spiritulis nekeket s tanulmnyozzk a szent szvegeket. Az egyes elemek fontossga iskolrl iskolra vltozik. A klnbsgek oka ltalban az, hogy az iskolk klnbz igny, htter, termszet dikokkal foglalkoznak. A jga tradci kedvelt tma a kltszet, a zene, a tnc s ms mvszetek szmra.
Hindu jga
Bhagavad Gta
A Bhagavad Gta, amely az egyes fejezetek vgn a Jga szent knyveknt hivatkozik nmagra, a jga tbb vltozatt is ismerteti a klnbz tpus emberek szmra, betekintst nyjtva az egyes irnyzatok filozfiai htterbe is. A m Kr.e. az 5. s a 2. szzad kztt rdott. Krisna az albbi irnyzatokat trgyalja benne:
- (1) Karma jga, a vilgban val "cselekvs" jgja.
- (2) Dzsnyna jga, a tuds s intellektulis trekvs jgja.
- (3) Bhakti jga, az isten (pldul Krisna) irnti rajongs jgja.
Patandzsli
A klasszikusnak szmt Jga sztra cm mve, amellett hogy gyakorlati tmutatknt szolglt a legtbb ashram szmra, a jgt a hat hindu ortodox blcseleti rendszer (az gynevezett darsank), kz emelte. A jga darsana gykerei a szmkhjig nylnak vissza, s idvel a buddhizmus is hatst gyakorolt r. tvette a szmkhja filozfia ismeretelmlett, az egyni llek (Purusha) s a termszet (Prakriti) fogalmt, de elvetette annak ateizmust.
Patandzsli a Jga sztrban a jga cljaknt emlti meg a mentlis folyamatok lecsendestst (csitta-vritti-nirdha), amely a tarts meditci (djna) s annak elmlylsvel a megvilgosods (szmdhi) elrshez vezet. Ehhez be kell tartani a tilalmakat (jama) s az elrsokat (nijama), amelyek szintn rszei a nyolc tagbl ll rendszernek. Patandzsli jgjt rdzsa ("kirlyi") vagy ashtanga ("nyolc g") jgnak is nevezik, megklnbztetve ezzel az irnyzatot a hatha jgtl.
A nyolc g:
- (1) Jama (Az t "tilalom"): erszakossg, hazugsg, lops, mrtktelensg, birtoklsi vgy
- (2) Nijama (Az t "elrs"): tisztasg, elgedettsg, aszkzis, nkpzs, (a "Nagy Igazsg", isten vagy egyb szent dolog irnti) odaads
- (3) szana: Klnfle testtartsok.
- (4) Prnjama: Az ltet llegzet, a prna irnytsa.
- (5) Pratjahra ("Befel tekints"): melynek sorn az rzkek s az rzkels trgyai nem lpnek kapcsolatba egymssal
- (6) Dhrana ("Koncentrci"): A figyelem egyetlen dologra val sszpontostsa.
- (7) Djna ("Meditci")
- (8) Szmdhi: Nem evilgi tudatllapot vagy transz (az abszolt igazsg megnyilvnulsa)
Isten szerepe a jga filozfijban
Meditl Svt brzol szobor Bangalore-ban.
A jga filozfia tbb bizonytkot is felhoz a legfbb isten (Ishvara) ltnek igazolsra:
- Bizonytknak tekinthetk a Vdk s a hozzjuk kapcsold Upanisadok, amelyek rnak istenrl.
- Folyamatossg: az emberek s egyb dolgok vltozsai, eltrsei korbbi llapotuktl. Nmelyik ember esztelen, nmelyik pedig blcs. Lennie kell valakiek, aki a legmagasabb szint tudssal rendelkezik - egy mindentudnak, aki isten.
- Kozmikus evolci, amely az univerzum kialakulshoz vezetett. Ennek oka a llek (purusha) s a termszet (prakriti) kapcsolata. A purusha lland, a prakriti pedig ntudatlan. A kt dolog kztt nem teremthet kapcsolatot senki, isten kivtelvel, aki mindentud lnyknt kpes erre is.
- Az istensgre trtn meditci a legjobb mdja a megszabaduls elrsnek. Ha olyasvalakirl meditlunk, aki segti a megszabadulst s ez meg is trtnik, akkor a meditci trgynak lteznie kell.
Ishvara a purusha egy klnleges formja, aki a szomorsg s a karma trvnyein kvl ltezik. egyetlen, tkletes, vgtelen, mindentud, mindentt jelenlev, mindenhat s rk. Nem jellemezhet a szmkhja tudatllapotaival, a tamasszal (passzivits, tompultsg), a szattvval (tisztasg) s a radzsasszal (aktivits, izgatottsg). Klnbzik a megszabadult lelkektl is, mert Ishvara sosem volt rabul ejtve. Kedves s irgalmas, a flistenek (dvk) s a blcsek (risik) atyja s guruja, a Vdk szerzje.
A jga rendszere taln a legels filozfia a vilgon, amely a monoteizmust bizonytottnak tekinti. Ishvart egyedlllnak s klnlegesnek tartja. Amennyiben azt felttelezzk, hogy tbb isten van:
- Kt isten esetben, ha az els felruhz valamit egy bizonyos tulajdonsggal (pldul fehr sznv teszi), mg a msik ugyanazt megprblja felruhzni egy ezzel ellenttes tulajdonsggal (pldul fekete sznv teszi), akkor a kt dolog tkzni fog egymssal. Ms megkzeltsben, ha kt isten van s az egyikk uralni kezdi a mindensget, akkor a msik megsznik istennek lenni.
- Csoportban dolgoz istenek esetben, ha a feladatokat megosztjk egyms kztt, akkor addig amg az egyik isten dolgozik, addg a tbbi isten lte feleslegess s szksgtelenn vlik.
Hatha jga
A 20. szzad folyamn a jgt gyakran azonostottk a hatha jga testgyakorlataival (az szankkal), A hatha jga Indin kvl s a tradcionlis, jgt is gyakorl vallsi kzssgekben vlt npszerv. Gyakorlatait nha spiritulis krnyezetkbl kiragadva, vilgi mdon mutatjk be.
A tradcionlis hatha jga egy teljes rendszer, amelynek a testgyakorlatok (testtartsok s lgzgyakorlatok) mellett rszei az erklcsi alapelvek s a meditci is. Jval tbb, mint testkultra, aminek a nyugati vilgban tekintik. A hatha jga legfbb ismertetje a Swami Svatmarama ltal a 15. szzadban rt Hatha Yoga Pradipika ("A hatha jga lmpsa").
A hatha jgt arra fejlesztettk ki, hogy felksztsk vele a tantvnyokat a rdzsa jga gyakorlsra. Ennek ellenre nyugaton nem a megvilgosods elrse rdekben, hanem pusztn egszsgmegrzsi clbl nmagban gyakoroljk.
Natja jga
A natja (tnc) jga legels ismertetjt Bharata Muni jegyezte le. A ngy f jga irnyzat kz tartozik. Leginkbb a kzpkori hindu vallsi nnepeken volt szerepe, ahol a tncosnk (devadasik) ritulis tncot mutattak be. Az ortodox iskolkban mg ma is tantjk.
Buddhista jga
A tibeti iskolkban tantott jga eltr a Patandzsli vagy a Gita ltal bemutatott vltozattl. t gyakorlatot (melyeket rtusoknak neveznek) kiemelten kezelnek benne. A guru jgban a spiritulis vezet egyesti a tudatt a tantvnyval, mieltt oktatni kezden. A tantrikus hagyomnyok rtelmben szmos gyakorlatot tekintenek a jga rsznek. A tantrikus jgnak ngy f vltozata ltezik.
A Trul Khor, azaz a hold s a nap prajna energiinak egyestse cljbl 108 fle testgyakorlatot vgeznek. A Dalai Lma nyri templomnak falait tbb, klnfle testgyakorlatokat vgz si tibeti jgirl kszlt festmny dszti.
A buddhizmus terjedse folytn, az olyan indiai jgik rvn, mint Yogis Naropa, Tilopa, Marpa, Milarepa s Gampopa, a Kagy iskola is eljutott Tibetbe. Az si tantsok a kagy kolostorokban mesterrl tantvnyra szllnak t.
Keresztny jga
A keresztnyek egy rsze adoptlta a jgt sajt spiritulis vilghoz, msok viszont nem tudjk sem elfogadni, sem elvetni. Habr elismerik a test- s lgzgyakorlatok egszsgre gyakorolt kedvez hatst, a jga f cljt, az istennel val egyeslst ellenttesnek tartjk a bibliai tanokkal.
Jga s tantra
A jgt gyakran emltik a tantrval sszefggsben. Br felfedezhetk kztk nagyobb hasonlsgok elmleti, gyakorlati s fejldstrtneti szempontbl egyarnt, mgis ms tradcikat kvetnek. Mg a jga a tudat fogva tartjaknt tekint a testre, addg a tantra inkbb annak megismersre trekszik. Indiban a tantrhoz gyakran negatv dolgokat (szexulis- s fekete mgit) trstanak, habr legtbb formja megfelel az erklcsi normknak. A nyugati vilgban ltalban a jghoz hasonlan a lnyegt csak felsznesen ismerik. A Hatha Yoga Pradipika-t a tantrizmus biblijnak tekintik.
A tantra tbbnyire teista alapokkal rendelkezik, kveti a passzv, frfi ert kpvisel Svt (aki a legfbb isten, Brahman megtesteslse) s hitvest, az aktv, ni ert kpvisel Saktit (ms nven Ma Klit, Durgt, vagy Parvatit) imdjk. Cljuk Kundalini, a gerinc aljnl sszetekeredve alv spiritulis energibl ll kgy felbresztse, amely az breds utn a gerincoszlopon elhelyezked csakrkon thaladva egyesti Svt s Saktit. Az egyesls llapota megfelel a jgbl ismert szmdhinak. Nmelyik hindu guru t is vette ezt az eszmt.
A tantra nagy hangslyt fektet a mantrra (tbbnyire egy istensghez szl szanszkrit imdsg), a jantrra (istenbrzolsok komplex szimblumok formjban), valamint a szertartsokra, amelyeknek az egyszer murtitl (istenszobrok ksztse), a ritulis kzslsen t egszen a holttesten lve vgzett meditciig terjeden sokfle vltozata ismert. A szokatlannak s misztikusnak tn tantrikus szvegek (kaularvatantra, mahanirvana tantra) s tantk (mint pldul Abhinava Gupta) mellett a jga egyestett eszmi egyszernek tnhetnek.
Nevezetes jgik
Sri Ramakrishna Paramahamsa (1836-1886)
Tbb nevezetes szemly is nagy hatst gyakorolt a jgra s sokat tett azrt, hogy vilgszerte ismertt vljon.
Taln a legjobb pldk az vszzadokkal ezeltt lt Meera, a bhakti jga megalkotja, Shankaracharya, aki a ltrehozta a dzsnyna jgt vagy maga Patandzsli a rdzsa jga atyja.
Az 1800-as vek vgn az indiai jga jraszletett Ramakrishna Paramahamsa munkssga nyomn. A Kli anya hveknt s Advaita Vedanta mestereknt ismert bhakti jgi azt hirdette, hogy minden valls ugyanahhoz a clhoz vezet.
Sri Aurobindo, a neves indiai szerz vgezte el a jga szent iratai, a Bhagavad Gta s az Upanisadok fordtst. Epikus kltemnye a Savitri amellett, hogy a hindu jgairodalom gyngyszeme, a valaha rt egyik leghosszabb angol nyelv m. Pondicherry-ben megalaptotta a Sri Aurobindo Ashramot, amelyben a ngy f jgairnyzat (karma, dzsnyna, bhakti s rdzsa) egysgestsvel megalkotott integrl jgt oktatta.
Ms indiai jgik, tbbek kztt Swami Rama Tirtha s Swami Sivananda tbb, mint 300 knyvet rtak a jgrl s a spiritualizmusrl.
A kashmiri irodista, Gopi Krishna, spiritulis lmnyeirl szl knyvvel vlt ismertt.
A huszadik szzad folyamn tbb jgi is nyugatra kltztt s megismertette az ott l embereket a jgval.
Ramakrishna tantvnya, Swami Vivekananda a jgt ismertet mve mellett, India szabadsgrt folytatott kzdelme idejn a hinduizmus jralesztjeknt tlttt be fontos szerepet.
Swami Sivananda (1887-1963) a Divine Life Society megalaptja volt. lete nagy rszt Indiban tlttte le. Tbbfle nzpontbl is rt knyveket a jgrl, a filozfirl, a vallsrl, a hinduizmusrl, a spiritualizmusrl, az etikrl, a higinirl s az egszsgrl. Vilgszerte a jga ttrknt vlt ismertt. Tantsai vilgosak, egyszerek s pontosak voltak. Mottja: "Szolglat. Szeretet. Adakozs. Meditls. Megtisztuls. Felismers."
Paramahansa Yogananda (1893-1952), a krija jga kvetje volt. A jgt sszekt kapocsnak tekintette a hinduizmus s a keresztnysg kztt. nletrajza az egyik legsikeresebb jgrl szl knyv lett.
A. C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada a bhakti jgt npszerstette. 1966-ban megalaptotta az International Society for Krishna Consciousnesst, azaz a Krisna-tudat Nemzetkzi Szervezett, ismertebb nevn a Hare Krisna mozgalmat).
Nyugaton az tvenes vekben vlt npszerv a hatha jga. Ezidtjt kezdett rdekldni a Beatles is a transzcendentlis meditci irnt, amelyet Maharishi Mahesh Jgi dolgozott ki.
Yogiraj Gurunath Siddhanath, az 1980-as vekben kezdte oktatni a hamsza s a krija jga himaljai vltozatait, az ltala alaptott Hamsa Yoga Sangh ln. Megltsa szerint az emberisg a tudatossg szintjn egysget alkot. |