"Túl öreg a rock & rollhoz, túl fiatal a halálhoz"
1967-ben alakult angol zenekar.
Eredeti felállás:
Mick Abrahams gitár;
Ian Anderson ének, fuvola, gitár;
Clive Bunker dob;
Glenn Cornick basszusgitár. |
The Ultimate Fet (1999)
|
Az együttes nevét egy XVIII. századi angol földművestől kapta. Jethro Tull mezőgazdasági reformokat vezetett be, megalkotta az első vetőgépet, és írt egy könyvet "Hogyan kell lovakat és nemesebb paripákat dresszírozni, s más tudnivalók az állattenyésztés és mezei gazdászat tudományából" címmel. A zenekar egyik alapítója, énekes-fuvolás-gitárosa: Ian Anderson 1947. október 8-án született. A rock skót koboldja pályafutását a 63-ban alakult Blades-ben kezdte. Itt ismerkedett meg jó néhány későbbi zenésztársával. Néhány hasonló próbálkozás: The John Evan Band és a John Evan's Smash után 1967 novemberében hozta létre a ma is létező rockegyüttest. Eleinte főleg bluesos számokat játszottak, sok egyéni ötlettel fűszerezve a már bevált formákat. Nevük az angol rádióban gyakran hangzott el, a lemezlovasok szívesen játszották számaikat. Első lemezük különleges hangzása, az elektronikus és főleg az akusztikus hangszerek, különösen a fuvola hangja új színt hozott a már akkor is tarka rockvilágba. 68 decemberében megvált az együttestől Mick Abrahams, aki rövid életű, de igényes zenét játszó zenekarokat hozott létre, majd szólókarrierbe kezdett. Helyére a kiváló gitáros, Martin Lancelot Barre (1946. nov. 17.) került. A második lemeztől kezdve Anderson átvette a totális irányítást. A különleges, különc öltözködésű, hanyag skót ifjú koncertjeiken bontakozott ki igazán. Progresszív, kidolgozott zenéjüket pompás showelemekkel díszítették. Ezek közé tartozott az is, amikor a frontember Anderson úgy énekelt, hogy száját nem vette le a fuvoláról. Ettől különös, bizarr hangok keletkeztek. A kellemes és képzett hangú énekes és virtuóz fuvolás nagyon ügyesen játszott az akusztikus gitárján is. Egymást követték a jobbnál-jobb lemezek. Bár a zenekar soraiban egyre több lett a tagcsere, ez nem rontott albumaik, koncertjeik magas színvonalán. Az 1971-es Aqualung-on a két lemezoldal külön címet is kapott. Ebből a második címe: God. Vallási nézetek és vélemények - Ian Anderson addig ismeretlen, bölcs gondolatai - találhatók ezen az oldalon. Ekkor már billentyűs is játszott az együttesben - John Evan, aki régi ismerőse volt Andersonnak, hiszen annak idején Evan volt a főnők. ettől fogva nem volt megállás a rockban. 72-ben koncept albumot készítettek - Thick As A Brick (Ostoba, mint egy tégla) címmel:
"Hadd meséljek neked életed történeteiből, A kés vágásáról és döféséről, A fáradhatatlan Elnyomásról, A beplántált bölcsességről, a vágyról, hogy ölj, Vagy, hogy megöljenek. Hadd énekeljek vesztesekről, Akik az utcán fekszenek, mikor az utolsó busz elmegy. A járdák üresek: a csatorna vörösen hömpölyög, Míg a bolond köszönti istenét az égben."
A szöveg megírásában Gerald Bostock, a mindössze 8 éves írópalánta is részvett. A kemény, bíráló szöveg miatt be is tiltották ezt a lemezt. Ez a mű különös gonddal készült, és az együttes egyik remekműve lett. A keretet az akusztikus versikék alkotják, melyek között külön-külön és együtt is megmutatják a Tull-tagok, hogy mire képesek. A következő évben ismét koncept alkotással, az A Passion Play-el jelentkeztek. Ismét nagyon komoly, összetett jelentést hordozó szövegek készültek, és a zene még tökéletesebb lett - szinte már klasszikus szerkesztettségű. A Passion play egyik érdekessége egy verses mese a nyúlról, amely elvesztette a szemüvegét. Ezektől a korongoktól a Tull-sound megváltozott, és ezt a változást nem minden rajongó fogadta egyértelmű örömmel. A zenekarok életében mindig vannak rosszabb időszakok, a Tull-nál ez 1974-ben volt soron, amikor a rajongóbázis nem akarta befogadni az új törekvéseket. Anderson ekkor írta meg a War Child című film zenéjét. Az ezt követő LP-k mind az akusztikus, mind az elektronikus Tull-sound kellékeit tartalmazták: Minstrel In The Gallery, Songs From The Wood. A 76-os lemez dupla borítóján eredeti újítás, egy képregény látható, amely a lemez tartalmát - Ray Lomas történetét - mutatja be. Az évtized végére zenéjükbe sikeresen olvasztották be a főleg kelta eredetű népzene elemeit. E kísérlet nagyszerű eredménye lett a Stormwatch. A következő évtizedben előtérbe kerültek az elektronikus hangszerek és a számítógépes hangzások - mindez a new wave hatása volt. Ennek ellenére továbbra is magas színvonalú, kidolgozott, az átlagot messze meghaladó alkotásaik voltak. 1983-ban Ian Anderson és a volt Amory Kane tag, Dave Pegg (1947. nov. 2.) is szólólemezt jelentettek meg. Pegg érdekessége, hogy nemcsak a Tull egyik állandó, oszlopos tagja, hanem a Fairport Convention basszusgitárosa is volt egyidőben. 1986-ban a már kissé öregedő Jethro Tull fellépett Budapesten, az MTK stadionban, és feledhetetlen perceket szerzett a hallgatóságnak. De feledhetetlen élményt nyújthatott Andersonnak az a magyar középtávfutó hölgy is, akiről a következő albumon megjelenő Budapest című dalban emlékezett meg. Az évtizedet a Rock Island zárta. Azután a kilencvenes években - a már szokásos kétéves szünet után - megjelent a Catfish Rising, amelyen Andersonék visszatértek a kissé nyersebb, blues-alapú rockzenéhez. De mindezeken túl egyelőre úgy néz ki, hogy a Tull nem tud kiöregedni a rockból, ahhoz pedig, hogy meghaljanak még mindig túl fiatalok. Az együttes rocktörténeti helyét elsősorban Anderson zsenialitása határozta meg. Szinte az egyetlen olyan progresszív banda, akik töretlen sikerrel alkottak több mint harminc éven át. Több mint 55 millió lemezt adtak el eddig, amelyekért harminc gyémántlemezt, nyolcvan platina és megszámlálhatatlan aranylemezt kaptak. A Jethro Tull mindíg tudott valami újat nyújtani rajongóinak a rock, jazz, az angol és kelta népzene zseniális ötvözetével.
Nagylemezek:
Original Masters (1985)
Aqualung (1971)
Thick As A Brick (1972)
This Was (1968)
War Child (1974)
Minstrel In The Gallery (1975)
Songs From The Wood (1977)
Repeat - Best Of 2 (1977)
Stormwatch (1979)
A (1980)
A Classic Case (1985)
Divinities: Twelve Dances With God (1992)
Jethro Tull Box Set (1996)
Best Of Jethro Tull (1999) |
Rock Island (1989)
20Years Of Jethro Tull (1988)
The Broadsworth And The Beast (1983)
Stand Up (1969)
Living In the Past (1972)
Too Old To Rock&Roll Too Young To Die (1976)
M.U. Best Of (1976)
Heavy Horses (1978)
Bursting Out (1978)
Under Wraps (1984)
Crest Of A Knave (1987)
Roots To Branches (1996)
In Concert (1998)
J-Tull Dot Com (1999) |
A Passion Play (1973)
|
Benefit (1970)
|
Catfish Rising (1991)
|
|
Jethro Tull Dalszövegek/Lyrics |
|
Love Story Going back in the morning time to see if my love has changed her mind, yeah. I know what I will find that she is wasting time, she could be picking roses. Going back in the morning time to see if my love has seen the light, yeah. Oh, I told her last night she should improve her sight, she could be painting the roof.
Going back in the morning time to see if my love has come around, yeah. She offered me no sound, her head is in the ground, She could be calling for winter.
Christmas Song Once in Royal David's City stood a lonely cattle shed, where a mother held her baby. You'd do well to remember the things He later said. When you're stuffing yourselves at the Christmas parties, you'll just laugh when I tell you to take a running jump. You're missing the point I'm sure does not need making that Christmas spirit is not what you drink. So how can you laugh when your own mother's hungry, and how can you smile when the reasons for smiling are wrong? And if I just messed up your thoughtless pleasures, remember, if you wish, this is just a Christmas song.
(Hey! Santa! Pass us that bottle, will you?)
Living In The Past Happy and I'm smiling, walk a mile to drink your water. You know I'd love to love you, and above you there's no other. We'll go walking out while others shout of war's disaster. Oh, we won't give in, let's go living in the past. Once I used to join in every boy and girl was my friend. Now there's revolution, but they don't know what they're fighting. Let us close out eyes; outside their lives go on much faster. Oh, we won't give in, we'll keep living in the past.
Driving Song Will they ever stop drivin' me? Have they ever taken time to see That I need some rest if I'm to do my best? Can I please stop workin' so hard? They just tell me gotta close it hard. Got to think of my health. Can I be by myself?
Oh, they tell me I'll be home someday. Well I doubt it if I continue this way, `cause this hard life I've led is makin' me dead.
Sweet Dream You'll hear me calling in your sweet dream, can't hear your daddy's warning cry. You're going back to be all the things you want to be, while in sweet dreams you softly sigh. You hear my voice is calling to be mine again, live the rest of your life in a day. Get out and get what you can while your mummy's at home a-sleeping. No time to understand `cause they lost what they thought they were keeping.
No one can see us in your sweet dream. don't hear you leave to start the car. All wrapped up tightly in the coat you borrowed from me, your place of resting is not far.
You'll hear my voice is calling to be mine again, live the rest of your life in a day. Get out and get what you can While your mummy's at home a-sleeping. No time to understand, `cause they lost what they thought they were keeping.
Singing All Day Singing all day, singing `bout nothing. Singing all day, singing `bout nothing. Singing all day, singing `bout nothing, oo, my, my, my, oo, my, my, my. Went down to the station to look for her there, looked through the crowds for a glimpse of her hair, nothing to see but the crowds keep a-staring at me, my, my, oo, my, my, my.
Down in the street, try'n' to remember, shuffling my feet outside a menswear, is that her in the fur coat? No it's not December yet, my, my, my, oo, my, my, my.
Singing all day, singing `bout nothing.
Back to the house, maybe she'll phone me, singing my song, feeling so lonely. I'll sing very softly, so if the phone rings I can hear it, I can hear it.
Singing all day, singing `bout nothing. Singing all day, singing `bout nothing. Singing all day, singing `bout nothing, oo, my, my, my, oo, my, my, my.
Witch's Promise Lend me your ear while I call you a fool. You were kissed by a witch one night in the wood, and later insisted your feelings were true. The witch's promise was coming, believing he listened while laughing you flew. Leaves falling red, yellow, brown, all are the same, and the love you have found lay outside in the rain. Washed clean by the water but nursing its pain. The witch's promise was coming, and you're looking elsewhere for your own selfish gain.
Keep looking, keep looking for somewhere to be, well, you're wasting your time, they're not stupid like he is. Meanwhile leaves are still falling, you're too blind to see.
You won't find it easy now, it's only fair. He was willing to give to you, you didn't care. You're waiting for more but you've already had your share. The witch's promise is turning, so don't you wait up for him, he's going to be late.
Life Is A Long Song When you're falling awake and you take stock of the new day, and you hear your voice croak as you choke on what you need to say, well, don't you fret, don't you fear, I will give you good cheer. Life's a long song. Life's a long song. Life's a long song.
If you wait then your plate I will fill.
As the verses unfold and your soul suffers the long day, and the twelve o'clock gloom spins the room, you struggle on your way. Well, don't you sigh, don't you cry, lick the dust from your eye.
Life's a long song. Life's a long song. Life's a long song.
We will meet in the sweet light of dawn.
As the Baker Street train spills your pain all over your new dress, and the symphony sounds underground put you under duress, well don't you squeal as the heel grinds you under the wheel.
Life's a long song. Life's a long song. Life's a long song.
But the tune ends too soon for us all.
Up The `Pool I'm going up the `pool from down the smoke below to taste my mum's jam sarnies and see our Aunty Flo. The candyfloss salesman watches ladies in the sand down for a freaky weekend in the hope that they'll be meeting Mister Universe. The iron tower smiles down upon the silver sea and along the golden mile they'll be swigging mugs of tea. The politicians there who've come to take the air while posing for the daily press will look around and blame the mess on Edward Bear.
There'll be bucket, spades and bingo, cockles, mussels, rainy days, seaweed and sand castles, icy waves. Deck chairs, rubber dinghies, old vests, braces dangling down, sun-tanned stranded starfish in a daze.
We're going up the `pool from down the smoke below to taste my mum's jam sarnies and see our Aunty Flo. The candy floss salesman watches ladies in the sand down for a freaky weekend in the hope that they'll be meeting Mister Universe.
There'll be buckets, spades and bingo, cockles, mussels, rainy days, seaweed and sand castles, icy waves, Deck chairs, rubber dinghies, old vests, braces dangling down, sun-tanned stranded starfish in a daze.
Oh Blackpool, oh Blackpool.
Crazed Institution Just a little touch of make-up; just a little touch of bull; just a little 3-chord trick embedded in your platform soul; you can wear a gold Piaget on your Semaphore wrist; you can dance the old adage with a dapper new twist. And you can ring a crown of roses round your cranium, live and die upon your cross of platinum. Join the crazed institution of the stars. Be the man that you think (know) you really are. Crawl inside your major triad, curl up and laugh as your agent scores another front page photograph. Is it them or is it you throwing dice inside the loo awaiting someone else to pull the chain. Well grab the old bog-handle, hold your breath and light a candle. Clear your throat and pray for rain to irrigate the corridors that echo in your brain filled with empty nothingness, empty hunger pains. And you can ring a crown of roses round your cranium, live and die upon your cross of platinum. Join the crazed institution of the stars. Be the man that you think (know) you really are. |